Tegenstellingen en afwijkende meningen moeten gehoord worden, écht gehoord worden.
Wat wilt u? Vraagt voorzitter Urlings aan zijn leden. Dat is een mooi gebaar. Uiteindelijk draait het om de leden en wat zij belangrijk vinden.
Wat wij willen staat niet ver van wat voorzitter Urlings zelf ook wil, namelijk; Een vereniging die open en transparant communiceert. Waar alle besluiten op basis van hoor en wederhoor genomen worden. Dit moet als stabiele fundament dienen waarin ieder lid zichzelf mag en kan zijn. Waar respect en fatsoen prevaleert. Waar iedereen die wil en durft, mee kan doen.

Wij willen concreet dat het bestuur zich over de volgende vraagstukken buigt:
- Hoeveel functies en rollen kan een bestuurder bekleden tot de belangenverstrengeling om de hoek komt kijken?
- Hoe kan de vereniging waarborgen dat de visie van de leden dat afwijkend kan zijn dan die van de raadslid daadwerkelijk ook op de juiste plek in de organisatie terecht komt?
- Hoe kunnen de leden nagaan of hun bijdragen op de juiste plek in de organisatie terecht komt?
- Hoe kunnen het bestuur en medewerkers voor een prettige en constructieve omgeving zorgen en de leden betrokkenheid te vergroten?
- Welke cheks and balances moeten ingevoerd worden zodat altijd garantie op controle is?
- Mag de hiërarchischer structuur wat platter zijn wat meer anno 2020.

Tegenstellingen en afwijkende meningen moeten gehoord worden, écht gehoord worden.
Om het ongenoegen en de behoefte aan doelmatigheid te adresseren is een communicatieplan of -strategie niet voldoende. Bij het reageren op actuele issues en het omgaan met lastige beleids- en communicatievraagstukken zijn (nieuwe) manieren van samenwerking nodig. Juist om te voorkomen dat er dingen misgaan en wantrouwen toeneemt.

Tegenstellingen en afwijkende meningen moeten gehoord worden, écht gehoord worden. Dat geldt net zo goed voor de brede, soms stille, middengroep. Dat is niet altijd makkelijk: wrijving, irritatie en gedoe zijn onontkoombaar. De rol van de communicatieadviseur is daarbij belangrijk: juist als het gesprek is vastgelopen.

Door kennisdeling kan men van elkaar leren, elkaar ondersteunen en elkaar controleren.

Hubertus DenkTank
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Alle rechten van afbeeldingen en teksten zijn voorbehouden aan hun rechtmatige eigenaar